Naturstyrelsen søger to erfarne biologer

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du være med til at styrke biodiversiteten i vores fælles natur? Vil du arbejde i et stærkt fagligt miljø sammen med engagerede kolleger, og vil du arbejde tæt på den politiske dagsorden i forhold til natur? Så har vi måske jobbet til dig!

Naturstyrelsens forvaltning af statens skov- og naturområder er under forandring i disse år. Naturen skal være vildere, og der skal skabes endnu bedre muligheder for, at borgerne kan få gode oplevelser i naturen. Samtidig bidrager Naturstyrelsen til den grønne omstilling, og vi udfører naturprojekter i hele landet. Du får i jobbet direkte indflydelse på forvaltningen af nogle af Danmarks store og flotte naturarealer på et tidspunkt, hvor der i Naturstyrelsen er markante forandringer på vej for mange af arealerne.

Naturstyrelsen har ca. 700 medarbejdere, hvoraf størstedelen er ansat på vores 16 lokale enheder rundt i landet. Du kommer til at arbejde i kontoret Arealer og Friluftsliv, som er placeret på Naturstyrelsens hovedkontor. Arealer og Friluftsliv har til formål at understøtte de lokale enheder og sætte rammerne for forvaltningen. Dertil omsætter vi de politiske ønsker til planer og virkelighed, og betjener politikerne med faglig rådgivning. Kontoret rummer en bred vifte af fagligheder: biologer, forstkandidater, landskabsforvaltere, geografer, skov- og landskabsingeniører, arkæologer m.fl.

Du bliver en del af teamet Arealudvikling, der bl.a. har ansvaret for areal- og hugstplanlægning, § 3-registrering, udarbejdelse af Natura 2000 plejeplaner, arealsager, naturnær skovdrift, certificering mv.

I teamet Arealudvikling har vi fokus på

  • At håndtere minister- og direktionssager ift. arealforvaltning og biodiversitet.
  • At bidrage med biologisk faglighed i styrelsens arbejde.
  • At sikre en faglig funderet, professionel og ensartet biodiversitetsindsats på statens værdifulde naturarealer, fx gennem udarbejdelse af retningslinjer.
  • At sikre faglig vidensdeling og vidensopbygning blandt naturforvaltningsmedarbejdere på Naturstyrelsens enheder, bl.a. gennem drift af netværk.
  • At hjælpe vores lokale enheder i komplicerede sager.
  • At identificere, udvikle, organisere, fondssøge og igangsætte projekter mv.
Kerneopgaverne for de to stillinger kan opdeles således:
Nedenstående opdeling skal ses som en pejling ift. de nuværende fagområder. En endelig fordeling af ansvarsområder vil dog tage udgangspunkt i ansøgernes kompetencer og erfaringer.

Fælles for de to stillinger

  • Du laver sagsbehandling af konkrete arealrelaterede sager på arealer forvaltet af Naturstyrelsen, herunder direktions- og ministerbetjening.
  • Du bidrager med faglige input og kvalitetssikring af paradigmer og skabeloner, der understøtter Naturstyrelsens arealforvaltning.
Medarbejder #1 – Med erfaring i § 3-beskyttet natur og et godt artskendskab

  • Du har ansvar for faglig vejledning og rådgivning vedr. Naturstyrelsens løbende § 3-registrering af beskyttet natur på styrelsens egne arealer, herunder formidling af bestemmelser i Naturbeskyttelsesloven og klagenævnsafgørelser.
  • Du har en central rolle i processen med opkvalificering af § 3-kompetence i organisationen, herunder løbende koordinering af § 3-opdatering.
  • Du har ansvaret for udvikling og gennemførelse af en række faglige kurser, særligt med fokus på arter og naturtyper relateret til den terrestriske natur.
  • Du står for vejledning og rådgivning af de lokale enheder ift. etablering af ny natur samt sager relateret til forvaltning af arter og naturtyper.
Medarbejder #2 – Med solid erfaring i botanik og naturforvaltning og kendskab til Natura 2000-processer

  • Du understøtter og vejleder de lokale enheder i forhold til komplicerede sager, der vedrører hensyn til arter og naturtyper.
  • Du bidrager til miljøvurderingsprocesser, herunder udarbejdelse af væsentlighedsvurderinger relateret til styrelsens egne planer og projekter.
  • Du bidrager til Naturstyrelsens løbende Natura 2000-implementering samt -planlægning og forberedelse af næste planlægningsperiode.
  • Du har en koordinerende rolle i processen med opdatering og løbende drift af Naturstyrelsens interne "Pas På Kort", som overvejende indeholder drifts- og certificeringshensyn i forhold til særlige sårbare og truede arter.
  • Du har en koordinerende rolle i forbindelse med Naturstyrelsens faglige netværk for lysåben natur.
Du kan forvente et spændende og varieret job i en enhed, der arbejder tæt sammen med kollegaer i hele landet samt andre fagkontorer i Miljøministeriet, herunder i Departementet.

Din profil
Det er vores forventning, at du har en stærk biologfaglig viden og gerne praktisk erfaring i forhold til natur- og artsforvaltning. Desuden lægger vi vægt på, at du har et godt kendskab til eller erfaring fra andre offentlige og private natur- og arealforvaltere samt myndigheder. Måske har du erfaring med NOVANA-overvågning eller § 3-registrering og indtastning i Naturdatabasen, eller du har et godt kendskab til lovgivning og forvaltningspraksis inden for naturområdet, herunder naturbeskyttelsesloven, Natura 2000, miljøvurderinger mv.

Du har interesse i, og viden om, den naturpolitiske dagsorden og gerne erfaring med at fremstille kompliceret stof kort og præcist til politisk behandling. Sager til minister- og direktionsbehandling er ofte under tidspres og med krav om koordinering internt i Naturstyrelsens hovedkontor, mellem lokale enheder og på tværs af styrelser. Vi ser gerne, at du kommer med en egentlig embedsmandserfaring eller som minimum med en interesse og forståelse for at arbejde som sådan.

Dine arbejdsopgaver vil kræve sparring og koordinering med mange forskellige aktører, hvilket du skal evne. En del af din opgave vil således bestå i, at du får bragt styrelsens lokale og centrale kompetencer i spil, herunder sikre både vidensopsamling og -deling i organisationen.

Vi forudsætter desuden, at du:

  • Er uddannet biolog minimum på kandidatniveau eller har anden relevant videregående uddannelse med meget stærke biologfaglige kompetencer.
  • Har et solidt og bredt kendskab til den danske flora, fauna og naturtyper, dens status, udvikling og forekomst, og til økosystemer og sammenhænge i naturen.
  • Er god til at skabe resultater både selvstændigt, men også i samarbejde med andre.
  • Kan arbejde systematisk, sikre overblik og fastholde retning.
  • Har solid erfaring med digitale værktøjer, særligt GIS programmer som fx QGIS.
  • Trives med, at der til tider er korte tidsfrister og ad hoc opgaver, som skal løses før alt andet.
  • Kan formulere dig kort og nøjagtigt på skrift, fx i forbindelse med retningslinjer og sagsbehandling.
  • Er god til at samarbejde, skabe relationer og en positiv stemning om opgaveløsningen, både internt i organisationen og eksternt.
  • Kan tænke på tværs og networke internt såvel som eksternt.
Vi tilbyder
Spændende arbejdsopgaver og en stilling i en enhed præget af høj faglig kompetence, en uformel tone og højt til loftet. I Arealer og Friluftliv, og Naturstyrelsen som helhed, har vi det godt med hinanden og vores forskelligheder.

Vi passer på hinanden, er fleksible og imødekommende, også når der er rigtigt travlt.

Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og Lærernes Centralorganisation og CO10 Centralorganisationen af 2010 (LC/CO10-fællesoverenskomsten) samt tilhørende organisationsaftale for skov- og landskabsingeniører eller i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademikerorganisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten).

Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner. Dit tjenestested bliver ved Naturstyrelsen, Gøddinggård, Førstballevej 2, 7183 Randbøl – men du må også forvente, at du med mellemrum skal arbejde nogle dage på Naturstyrelsens forskellige lokale enheder, samt deltage i møder her.

Arbejdstiden er 37 timer pr. uge.

Der vil i et vist omfang være mulighed for at arbejde hjemmefra. Dette planlægges sammen med nærmeste leder og sker under hensyntagen til samarbejdet med dine kolleger og opgavernes karakter.

Det er et krav, at du har kørekort til personbil. Naturstyrelsen har tjenestebiler som stilles til rådighed.

Stillingerne ønskes besat hurtigst muligt.

Flere oplysninger
Såfremt du ønsker yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte kontorchef Jesper Tranberg, tlf. nr. 21 21 97 07 eller teamleder Uffe Strandby tlf. nr. 22 22 16 49.

Du kan læse mere om at være medarbejder i Naturstyrelsen på https://naturstyrelsen.dk/om-naturstyrelsen/job-og-uddannelse.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV, uddannelsesbevis m.m. senest den 2. april 2024.

Samtaler forventes afholdt i Randbøl den 11. og 12. april 2024.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Vejle Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Naturstyrelsen, C/O Gjøddinggård Førstballevej , 7183 Randbøl

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 02-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6016068

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet